FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/08/2015

Bygga brygga på annans mark

Hej,

Vi har tre grannar som sommarstugor intill vattnet. Dom äger dock inte marken i vattnet utan det gör vi. Får dom bygga bryggor i vattnet utan tillstånd från oss? Finns det någon lag som reglerar detta?

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Grannarna får inte bygga på er mark utan tillstånd. Situationen du beskriver kan man reglera med hjälp av servitut. Ett servitut är ett avtal om att en fastighet äger rättighet på en annan fastighet. Servitut regleras av 14 kap. Jordabalken (1970:994), JB. I lagen finns diverse bestämmelser om bland annat att ett servitut inte får vara för betungande för er fastighet samt att servitut upplåts skriftligen, 14 kap. 5 §. Ändamålet med servitutet ska anges i avtalet. Avtalsservitut kan skrivas in i fastighetsregistret. Genom detta kan ni säkerställa att servitutet gäller mot en ny ägare till den tjänande fastigheten. Inskrivning sker genom en ansökan till Fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet, se här.

Den som bygger en brygga på er mark utan tillstånd gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, se 8 kap. 8 § Brottsbalken (1962:700).

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare