Bundenhet vid avtalsslut

Från vilken tidpunkt gäller ett köpeavtal AA12, som undertecknats av köparen den 15 oktober och godkänts med säljarens underskrift den 5 november samma år.

Båda underskrifterna ska ju finnas med för att avtalet ska vara giltigt, men från vilken tidpunkt är avtalet giltigt?

Lawline svarar

Först bör man undersöka huruvida AA12 innehar några särskilda villkor gällande detta; vilket berörs i punkt 4 bland villkoren och nämner att säljare och köpare skall båda underteckna för avtalets slutande.

Detta förstärks också enligt den juridiskt vedertagna kontraktsprincipen; då inträder bundenhet då motparten har signerat avtalet - det vill säga i ditt fall när säljaren undertecknade avtalet den 5 november.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare