Bundenhet av avtal vid köp av soffa

Hej!

Jag har på Facebook lagt ut en soffa till salu varav en kille ger ett bud på 600kr.

Vi har kontakt på meddelanden & bestämmer en tid där han ska hämta soffan.

Jag väntar, han kommer inte så jag skriver ett meddelande när han är 30 min försenad.

Då hör jag av mig till honom & han svarar att han tyvärr inte kunde komma då nån var sjuk på jobbet.

Då frågade hag honom om en ny tid där han kunde komma & han meddelar att han kan återkomma med en tid där han kan. Varav jag skriver att jag inväntar ett svar ifrån dig.

Nån timme senare säger han att han tyvärr inte kan köpa soffan.

Är detta okej? Vi kom ju överens om summa & tid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 1 kap 1 § Avtalslagen framgår att ett avtal är bindande för båda parter då det har ingåtts. För att ett avtal ska ingås krävs ett anbud och en accept. Det som är viktigt är frågan om partsvilja, huruvida båda parterna menade att ingå ett avral. I din fråga har ett anbud uppstått då personen som skulle köpa din soffa gav ett bud. Budet för honom är bindande i det fall han uttryckt att han vill köpa soffan för 600 kr. Då du sedan godkände budet och ni kom fram till tid och plats för avhämtning har du accepterat dennes anbud. Anbud och accept har alltså uppstått och avtalet är då bindande för er båda.

Rättsligt kan denna person alltså i detta skede inte ångra sig utan är bunden att köpa soffan av dig.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare