FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/10/2014

Brytdag vid bodelning

Först undrar jag vilken dag som räknas som äktenskapsskillnad dvs dag då bodelningen ska utgå ifrån. Vi gör bodelningen i efterhand. Är det datumet då blanketterna skrevs på, är de inkom in till tingsrätten eller det datum de beslutat för äktenskapsskillnad Sedan undrar jag om makens del i Okogonen (SHB:s vinstandelsstiftelse) ingår i giftorättsgods eller inte? Tacksam för alla svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid bodelning i samband med äktenskapsskillnad förtecknas varje parts giftorättsgods som det såg ut per ’’ brytdagen’’, d.v.s. den dag som ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in till tingsrätt. Det är således detta datum man ska utgå ifrån i en kommande bodelning. (Äktenskapsbalk 9:2)

I en bodelning ska enligt ÄktB 10:1 makarnas giftorättsgods ingå. Makarnas egendom är giftorättsgods i den utsträckning egendomen enligt ÄktB 7:1-2 inte ska undantas som enskild egendom. En make får även enligt ÄktB 10:3 st.1 från bodelningen undanta rättigheter som inte kan överlåtas eller som i annat fall är av personlig art. Det kan t.ex. vara fråga om en innestående fordran på lön eller pension. Egendom som regleras

När det gäller din fråga om makens del i Oktogonen ingår i giftorättsgods eller ej blir svaret beroende av innehållet i ert äktenskapsförord, om sådant skulle finnas. Finns det således ett äktenskapsförord som innefattar att vinstandelar skall vara enskild egendom skall detta beaktas.

Om sådant inte finns, bör andelar i Oktogonen enligt min tolkning utgöra giftorättsgods och ingå i bodelning. Tolkningen har gjorts mot bakgrund av ett rättsfall (Svea hovrätts dom 1996-11-06 T59/96) som behandlade frågan om vinstandelar i ett resultatandelssystem skulle vara föremål för bodelning eller ej. I rättsfallet gjorde dock domstolen bedömningen under andra omständigheter vilket gör att rättsfallet kanske är mindre relevant för just din fråga. Jag rekommenderar att du kontaktar vår samarbetspartner Familjens jurist för vidare rådgivning i frågan.

Nicole CaiRådgivare