FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/06/2015

Bryta mot upppsägningsavtal

Hej,

En chef har brutit mot ett uppsägningsavtal, kan han göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inom avtalsrätten är huvudregeln "pacta sunt servanda", vilket betyder att avtal ska hållas. Det gäller även uppsägningsavtal. Dock finns det en möjlighet det i avtalet finns ett undantag som rättfärdigar chefens beteende, och i ett sådant fall har chefen inte gjort sig skyldig till något avtalsbrott. Ställ gärna en ny fråga och berätta lite mer om omständigheterna till avtalsbrottet om du behöver ytterligare vägledning!

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare