FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/09/2017

Bryta förpackningar i butik

Jag va med min familj på biltema. När jag hade betalt så kom en väktare fram till mig och anklagade mig att ha brytit upp en förpackning. Han sa jag har allt på film,sa jag vill se den filmen,men fick inte det för väcktaren. Jag har inte gjort det sa jag flera gånger. Har man inte rätt att se filmen? Eller får en väktare behandla en hur som helst. Åh jag blev tvungen att betala ,för nått jag inte har gjort. Hur går jag vidare med detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har brutit förpackningen så finns det för dig ingen skyldighet att betala. Har du betalat skulle du alltså kunna kräva tillbaka dina pengar i en domstol och skulle du inte ha betalat för dem skulle affären varit tvungen att kräva pengarna från dig i en domstol, och då hade de varit tvugna att bevisa att du brytit förpackningen med den filmen det pratades om eller med vittnesmål eller annat.

Nu när du har betalat är det en svårare situation då du inte har tillgång till bevismaterialet dvs filmen. Jag måste också tyvärr säga att en rättsprocess kan kosta en del om inte annat så i tid och energi, så var inte värdet på varan särskilt högt så kan det lättaste vara att ignorera förlusten denna gång och hålla i åtanke till nästa gång att det kan löna sig att stå på sig när man är oskyldig även om vakten kan ha varit hotfull osv.

Det som skulle kunna fungera är att kontakta affärens kundservice eller liknande och berätta om situationen och höra om de kan gå in och ersätta frivilligt. Då kan det taktikmässigt vara dåligt att försöka "hävda sin rätt" allt för kraftigt utan istället vara med beklagande över sin situation och "be dem om hjälp" för att framstå som sympatiskare vilket ökar dina chanser att få pengarna tillbaka kraftigt.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till Lawline!

Björn GunnarssonRådgivare