FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/08/2014

Brygga egen öl och sälja?

Hej!

Vi är två killar som inom kort kommer att starta ett eget UF (Ung företagsamhet). Dock har vi stött på ett problem då vår affärsidé är att vi ska brygga eget öl som vi sedan skall sälja.

Enligt lagen är det förbjudet att sälja hembryggd öl men eftersom vi är ett företag och inte en privatperson bör det inte räknas som hembryggd. Ett annat problem är att detta är ett UF, som inte registeras hos Bolagsverket så räknas det då ens som ett företag? Behöver vi några andra tillstånd för att få sälja ölen? Är det ens realistiskt eller tar tillstånden för lång tid i så fall?

Tack på förhand! Mvh Kevin & Jakob

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni vill tillverka alkoholdryck börjar vi i alkohollagen, https://lagen.nu/2010:1622, se 1 kap 5 § och definitionen av öl i 1 kap 8 §. Eftersom ni inte ska tillverka endast för eget bruk måste ni ha tillstånd  enligt 2 kap 3 § alkohollagen som hänvisar vidare till 9 § och 31e § lag om alkoholskatt, https://lagen.nu/1994:1564. Detta gäller oavsett om ni brygger som privatpersoner eller inte, eftersom ni vill sälja. I 9 § 1st står det att det krävs godkännande eftersom ni ska tillverka skattepliktiga varor i större omfattning (alltså tillverka öl inte endast för eget bruk), för att få ett godkännande måste kraven i 2st uppfyllas. Det krävs att ni är lämpliga att få ett godkännande med hänsyn till "ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter" samt att ni har ett utrymme i Sverige där ni ska brygga ölen. 31e § blir inte tillämplig på ert fall eftersom den endast tar sikte på där alkohol används för andra ändamål än att drickas.

Ni kan söka tillstånd eftersom ni ska brygga öl inom en yrkesmässig verksamhet, det står nämligen inget om att det måste vara ett registrerat bolag. Däremot är inte företaget en egen juridisk person och kan inte ha tillståndet, utan ni som fysiska personer måste få tillståndet. Jag tipsar om att ni läser denna broschyr från skatteverket (det är dem som ska godkänna er) http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baebeb3/1395752795507/52604.pdf och även läser på folkhälsomyndighetens hemsida (FHI.se), alternativt ringer någon på respektive myndighet och pratar med dem. Speciellt angående hur lång tid godkännandet tar etc.

Oavsett om ni får tillståndet eller inte borde ni även läsa på hur stor chans ni har att faktiskt kunna sälja öl. Som jag förstår det kan det vara lite knepigt att sälja den själva. Alternativet är att ni agerar som återförsäljare åt antingen livsmedelsaffärer/systembolaget (beroende på alkoholhalten) eller restauranger. Detta kallas för partihandel och regleras i 4 kap. alkohollagen. Jag förstår det som såhär; får ni tillståndet att tillverka öl får ni även sälja den till godkända återförsäljare, alltså systembolaget eller restauranger som har serveringstillstånd.

Det behövs alltså inget tillstånd för att brygga öl för eget bruk. Så frågan är vad ni läser för program på gymnasiet om ni fortfarande kan göra en koppling mellan UF företaget och gymnasieprogrammet utan att sälja ölen. Då skulle ni spara tid och krångel med blanketter.

Hoppas detta gav er hjälp, vänligen

Molly MalmRådgivare