FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/03/2018

Brutit utbildningsavtal och nu stämmer företaget mig. Vad ska jag göra?

Jag anmälde mig till en utbildning för ett tag sen och hoppade av senare en vad avtalet var sagt. Nu har företaget stämt mig, summan är på 12000kr. Vad händer nu? Kan jag bli dömd för något? Blir det rättegång? Hur blir detta så lindrigt som möjligt?//19 år och osäker

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till oss för hjälp.

Min tolkning av frågan:
Jag utgår från att du sade ja till ett avtal med ett företag angående en utbildning då de betalar utbildningen för dig men att du hoppade av avtalet. De har stämt dig. Du vill därmed veta vad för konsekvenserna och hur du kan göra så att konsekvenserna blir så få som möjligt.

Kan du bli dömd?
Eftersom tvisten handlar om ett brutet avtal är detta ett så kallat civilrättsligt mål. Du kommer därför inte kunna bli "dömd" i den mån att du får något betecknat i ditt belastningsregister utan det värsta som kan hända är att du kommer att behöva betala summan på 12 000kr + ränta.

Avtalet.
Det kommer att bli rättegång om du bestrider deras stämningsansökan och yrkande på att du ska betala 12 000kr. Hur det kommer att gå i en eventuell rättegång har jag inte nog med grund att yttra mig om eftersom jag inte har avtalet tillhanda. Avtal mellan personer och företag är disponibla och kan därför avtalas mellan parterna, det finns vissa extrema fall där avtal kan bli ogiltiga. Exempel är när de är upprättade vid hot, ocker, svek eller liknande, 28-36 §§ avtalslagen. Om de har använt sig av ett standardavtal i branschen så är det osannolikt att man kan angripa avtalet från den vinkeln.

Rekommendation.
Eftersom en rättegång är tidskrävande och kan vara väldigt dyr så rekommenderar jag, om du inte ser något fel i avtalet, att du betalar tillbaka de pengar som de kräver. Sannolikheten att du vinner ett mål som detta är liten och om du förlorar kan du behöva stå för deras rättegångskostnader med.

Innan du betalar, kan du försöka förlika med dem om summan. Ett eventuellt argument för en jämkning av summan kan vara att du använde endast en del av utbildningen. Om hela utbildningen kostade 12 000kr så har du endast använt dig av en del av dessa pengar.

Sammanfattningsvis så är det väldigt svårt att säga hur dina möjligheter ser ut utan att titta på avtalet. Om det är så att avtalet inte ska vara ogiltigt på något vis så är det du som har brutit avtalet och det blir därmed osannolikt att vinner i domstol. Vid det hänseendet så skulle jag råda dig försöka jämka summan och sedan betala. Om avtalet är upprättades på något av de nämnda fallen av ogiltighet (ocker, svek, tvång, orimliga avtal), så råder jag dig att gå till domstol och bestrida avtalet.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig. Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare