Bruk av annans upphovsskyddade verk i eget verk

Hej! Jag är konststudent och har hittat ett videoklipp på youtube jag vill använda i ett konstverk. Jag undrar om jag behöver fråga upphovsmannen om att få använda klippet eller om det räcker med att referera till upphovsmannen. Videon kommer också redigeras. Konstverket kommer inte profiteras på. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Det är av avgörande betydelse för din fråga att videoklippet uppnått så kallad verkshöjd och därmed är skyddade enligt 1 § URL. Verkshöjd kan i korthet beskrivas som att de måste vara resultatet av intellektuellt skapande samt ha viss särprägel eller originalitet. Om klippet inte uppfyller kraven för skydd kan du alltså bruka det fritt.

Det upphovsrätt innebär enligt 2 § URL är att upphovsmannen får en uteslutande rätt att framställa exemplar av verket och att göra det tillgängligt för allmänheten, även i andra konstformer än den ursprungliga. Beroende på hur ditt projekt ser ut skulle antingen det ena eller det andra kunna tänkas bli aktuellt.

Enligt min bedömning är 4 § URL intressant för ditt fall eftersom du, såsom jag tolkar din fråga, funderar på att överföra ett verk till en annan konstart. För detta fall skapas en slags "beroendeupphovsrätt" för ditt verk. Ditt verk har alltså en egen upphovsrätt, men den är dessutom beroende av det andra verkets upphovsrätt.

Alltså skulle du behöva tillstånd av den ursprungliga upphovsmannen för att ha med dennes verk i ditt verk förutsatt att du planerar att framställa exemplar av det eller tillgängliggöra det för allmänheten.

Om du skulle få tillstånd att inkludera verket i ditt verk bör du tänka på att du enligt 3 § URL ska ange att denne är upphovsman till en del av ditt verk i den omfattning och på det sätt som god sed kräver. Enligt 2 st. samma bestämmelse får du inte heller ändra alltför mycket i verket. Även 3 st. är relevant då det innebär att du även med upphovsmannens samtycke bara får använda verket i en bestämd omfattning.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare