Brott när person kört bil utan ägarens tillåtelse

Hej!

Om man hittar en bil som är olåst och kör en sväng och sedan lämnar tillbaka det till ägaren utan att hen vet om. Bryter man mot någon lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Ja, det är ett brott som heter tillgrepp av fortskaffningsmedel, vilket har som påföljd från böter upp till två års fängelse. Om brottet anses vara grovt är straffskalan högre och börjar då på 6 månader upp till 4 år (8 kap. 7 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K8).

Brottet uppkom för att komma åt personer som använder fortskaffningsmedel, i det här fallet en bil, utan tillåtelse men utan så kallat tillägnelseuppsåt. När en person har tillägnelseuppsåt innebär det att istället för att ställa tillbaka bilen så behåller personen den, vilket då leder till att brottet blir annorlunda. I det här fallet hade det förmodligen blivit stöld istället.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare