FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/04/2015

Brott mot tystnadsplikt

Hej

Har ett problem med en mycket aggressiv och trakasserande platschef på ett företag. Jag arbetar som psykolog och har den senaste tiden fått ett antal arbetstagare från denna arbetsplats att ta hand om. Förutom trakasserier har han nu börjat skicka ut sjukintyg (kopior på de dokument som skickas till försäkringskassan) till utomstående som ex facket som ställer sig mycket frågande till vad de skall göra med dessa dokument. I lagen om sjuklön (Lag (1991:1047) om sjuklön) finns det under paragrafen 18 riktlinjer om hur man skall förhålla sig till dessa typer av dokument så där är det inga problem men under paragraf 19 andra meningen står " Om ansvar för den som bryter mot 18 § första stycket finns föreskrifter i brottsbalken."

Jag har försökt att leta efter det som man åsyftar i brottsbalken men kan inte finna något. Har hört runt men måste medge att det inte är mitt område. Undrar nu vad man syftet på i brottsbalken och om man kan anmäla nämnde plats hem för olagligheter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det som åsyftas i 19 § lag om sjuklön är brottsbalken 20 kapitlet 3 §. Personen kan alltså dömas för brott mot tystnadsplikt.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare