Brott att sprida falska rykten?

Hej! För det första så vill jag bara säga tack för att ni finns!!! Det här kanske låter som ett töntigt ärende, jag har svårt att kategorisera var i lagboken man ska kolla, det finns en kille som pratar skit om mig, säger att jag är hans exflickvän och att jag har gått till sängs med honom, jag har vunnit titeln Miss Chinese i Europa så många kineser i Stockholm känner till mig, förutom vänner så många gånger när jag ska äta på Kina restauranger så kommer personal fram och frågar om jag är dennes persons flickvän på riktigt och då förklarar jag att det ät bullshit, räknas det som ett brott att man sprider falska rykten om personer? Det låter säkert väldigt löjligt men jag mår dåligt psykiskt av att höra att det hela tiden. Jag kan lägga till att detta började för ett eller två år sedan, en gång stötte jag på den här killen och frågade varför han håller på och säger så till folk och då sa han förlåt och att han skulle sluta, det lugnade ner sig då, men idag fick jag höra igen att han säger så igen, jag har frågat jättemånga människor som jag tror är kompis med honom men ingen vill ge mig hans telefonnummer!! Det är jätteirriterande att inte kunna kontakta den här personen. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder sig till oss på Lawline med din fråga. Närmast till hands är att tänka sig att detta har att göra om förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Förtal innebär att någon sprider rykten om att du är brottslig eller/och har ett klandervärt levnadssätt. Dessa uttalanden ska vara ägnade att skada ditt anseende hos andra. Uttalandena måste alltså ha nått en tredje part. Det räcker inte med att endast du får höra ryktena. En skada på grund av ryktena behöver de facto inte skett, utan det räcker att det funnits ett syfte att skada. Det spelar ingen roll om uppgifterna i ryktena är sanna eller osanna, även om osanna uppgifter i normalfallet ses som allvarligare.

Vid bedömningen av om förtal föreligger tar domstolen hänsyn till följande. Av betydelse har hur nedsättande uppgifterna varit. Dessutom ska innehållet i ryktena varit sådant att det typiskt sett utsätter någon för andras missaktning. Det är inte tillräckligt att ryktena är för lösa eller abstrakta. Något som ytterligare har relevans i förtalsbedömningen är hur stor spridning ryktena fått. Vidare beaktas om ryktesspridaren insåg att uppgifterna var osanna och ogrundade och att dennes motiv var att skada den förtalade (dig). Ryktesspridaren måste haft ett uppsåt att utsätta dig för missaktning.

Det är som huvudregel endast du som målsägande som kan väcka åtal om förtal. För att en åklagare ska väcka åtal krävs att det är påkallad ur allmän synpunkt och att åtalet avser grov förtal (5 kap. 5 § brottsbalken). Det är värt att säga att om du förlorar målet om förtal, riskerar du att får betala både dina egna och motståndarens rättegångskostnader. Därför är det av vikt att du har konkreta bevis. Du kan även kontakta en jurist om du är osäker.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare