FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/02/2018

Brott att folkbokföra sig på fel adress?

Hej!

Om jag folkbokför mig på en adress där jag inte bor som så, och har en särskild adress dit posten skickas, där jag egentligen då bor, utgör det ett brott?

Anledningen är inte för att få någon som helst ekonomisk vinning! Jag har absolut inga sådana avsikter och håller inte på med sånt! Anledningen är att jag ska kunna få vara med i det kommunala partiet som adressen tillhör, och som jag gick med i innan flytten. Jag vill fortsätta tillhöra samma kommunala parti, och bor jag inte inom kommunen så får jag inte det, därav min lösning på det hela. Vad kan detta leda till för konsekvenser om folkbokföringsbrott införs i år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Huvudregeln vid folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Vad som betraktas som bosatt är där du regelbundet spenderar din dygnsvila och detta regleras i 6-7 §§ folkbokföringslagen. Utgångspunkten är att utgå ifrån var du faktiskt bor och därmed spelar det exempelvis ingen roll om du hyr i andrahand eller är inneboende.

I dagsläget utgör det inget brott i sig att vara folkbokförd på en annan adress än där du är bosatt, d.v.s. där du regelbundet spenderar din dygnsvila. Dock har andra myndigheter som fått indikationer på att det är fel i folkbokföringen en skyldighet att underrätta Skatteverket om detta. Således kan Skatteverket ändra felaktiga adresser genom att fatta egna beslut. De kan alltså leta reda på rätt adress och skriva över dig om de tror att du inte har rätt folkbokföringsadress.

Om folkbokföringsbrott skulle införas i år skulle situationen bli annorlunda då det skulle bli brottsligt att uppge fel adress. I normalfallet ska brottet ge mellan böter och sex månaders fängelse. I ditt fall där det inte finns en vilja att begå brott kommer det med största sannolikhet inte åtalas. Dock kan böter bli aktuellt eftersom regelverket måste fungera. Främsta syftet med införandet av folkbokföringsbrottet är att motverka den organiserade brottsligheten där välfärdssystemet utnyttjas.

Med vänliga hälsningar,

Matilda NguyenRådgivare