bröstarvinges rätt till arv om testamente finns

Hej jag har en far som jag tyvärr inte har någon kontakt med han vill göra mig arvslös den dagen han avlider jag är hans enda biologiska barn han har skrivit testamente bla på sin sommarstuga till hans systers dotter gäller det testamentet när han har mig som biologiskt barn?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När en person avlider ska arvet fördelas till de personer som enligt lag har rätt att ärva. Den legala arvsordningen kan sättas ur spel om ett testamente har upprättats. Det krävs dock att testamente är upprättat i den ordning som lagen föreskriver.

För att ett testamente ska vara giltigt krävs att testamentet har upprättats skriftligen och att det har bevittnats av två personer i samtidig närvaro. Personerna som bevittnar testamentet får inte vara släkt med testatorn och de får inte komma att ärva testatorn, detta framgår av enligt Ärvdabalkens 10 kap 1 § och 5 § som du hittar HÄR.

Som bröstarvinge har du rätt till din laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, det vill säga vad du skulle ha fått om inte testamentet funnits. I ditt fall innebär det att du har rätt till hälften av arvet som din far inte kan testamentera bort enligt Ärvdabalkens 7 kap 3 § som du hittar HÄR. Du kan begära jämkning i testamentet om din far har testamenterat bort mer än din laglott, enligt samma bestämmelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss på Lawline om du har fler frågor.

Joakim WahlgrenRådgivare