Bröstarvinges rätt till arv

Jag undrar om lagen som gäller för bröstarvinge inte gällde 1948. Undrar eftersom jag inte fick ärva någonting efter min biologiske far då han avled för c:a 2 år sedan.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är den lag som gällde vid dödsfallet som ska tillämpas i en arvssituation. Vilken lag som gällde 1948 är därför inte relevant i det här fallet.

Enligt ärvdabalken (2:1, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1), som gällde för två år sen och idag, har du som bröstarvinge rätt att dela på arvet med eventuella syskon (eller syskons barn, barnbarn etc).

Även om din far skulle ha skrivit ett testamente där han testamenterat bort all sin egendom till en viss person så har du rätt till hälften av vad du annars skulle ha haft, din s.k. laglott, se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S. För att du ska få ut din laglott måste du klandra testamentet inom 6 månader.

Utifrån de omständigheter som du har skrivit med kan jag inte se någon anledning till att du skulle gå lottlös ifrån arvskiftet.

Kommentera gärna om du har fler omständigheter som du tror kan vara relevanta eller vill att jag förklarar något vidare.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare