Bröstarvinges rätt till arv

Min pappa är drabbad av en hjärntumör och har troligen inte lång tid kvar. Nu är han helt personlighetsförändrad och har meddelat att han ska gifta sig med sin sambo inom kort. Hon kommer dra stor ekonomisk nytta av detta då hon inte har några tillgångar alls och han har en hel del. Jag vet att jag som bröstarvinge kan åberopa att eventuellt testamente är ogiltigt om det skrevs efter diagnosen. Men gäller samma sak för äktenskap? Dvs gör det någon skillnad om han ändrat i testamentet samt gift sig, eller endast ändrat i testamentet och är ogift? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Din fråga rör arv, tillämplig lag är ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637.

Som bröstarvinge har du alltid rätt att ärva, oavsett testamentes innehåll.

Du och dina eventuella syskon har rätt till minst 50 % av arvet från din far.

Om er pappa upprättar testamente till nackdel för er måste ni dock påkalla jämkning av testamentet och detta ska ske inom sex månader från det att du tagit del av testamentet (7 kap 3 § & 14 kap). Annars kan du förlora din rätt till arv.

Det gör alltså ingen skillnad för dig om han ändrat i testamentet gift/ogift tillstånd.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare