Bröstarvinges möjlighet att få ut arv

Hej MIn sambos far har avlidit för ett tag sedan. Dom hade ingen kontakt med varandra på många år pga att hennes mor och far separerade när hon var 10 år. Hennes far var sambo med en annan kvinna. När min sabos far avlidit pga sjukdom så fick hon ett brev som meddelade hans bortgång och det stod i brevet att det inte fanns något att ärva. Det stod d i brevet att han bara ägde dom kläder han gick i. Hon vet inte om det finns ett testamente. Hon var ända barnet men hennes fars sambo hade barn sedan tidigare. Kan min sambo bli helt arvlös efter sin far? Har hon rätt att ta del av testamente? Bör hon gå på bouppteckningen som hon har fått datum på när den ska utföras?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om din sambo var det enda barnet är hon berättigad till hela arvet efter sin far, detta följer av 2 kap 1§ ärvdabalken (ÄB). Detta är hennes s.k. arvslott. Det finns dock möjlighet att genom testamente åsidosätta den legala arvsordningen. Skulle ett testamente ha upprättats enligt vilket arvet ska fördelas på annat sätt har din sambo dock fortfarande möjlighet att få ut sin laglott, vilken enligt 7 kap 1§ ÄB utgör hälften av arvslotten. För att få ut denna måste hon begära jämkning av testamentet enligt 7 kap 3§ ÄB, detta ska ske inom sex månader från det att hon delgivits testamentet (eftersom ni inte fått veta om testamente finns eller inte kan denna tidsfrist alltså inte ha börjat löpa).

Skulle det vara så som det stod i brevet, att det inte finns någon kvarlåtenskap, saknar det ovanstående dock betydelse. Din sambo kan då naturligtvis inte ärva något efter sin far. För att vara säker på att detta stämmer kan det dock vara bra att gå på bouppteckningen eftersom hon då kan få reda på vilken egendom som finns i dödsboet. Skulle det vara så att det finns kvarlåtenskap och ett testamente är bouppteckningen ett lämpligt tillfälle att begära jämkning av detta enligt 7 kap 3§ ÄB.

Ärvdabalken hittar du här.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare