Bröstarvinges laglott vid testamente till sambo

Hej! Min pappa gick bort för några veckor sedan. Vi är två bröstarvingar. Sedan ett antal år tillbaka hade min pappa en sambo, som är inte våran mamma. I dag har vi fått pappas testamente. I testamentet står det : Om jag avlider före min sambo skall hon med fri förfoganderätt erhålla all min kvarlåtenskap . Det är min önskan att bröstarvinge inte gör gällande sin rätt till laglott, utan väntar helt med att ta arv efter mig till dess att vi båda har avlidit. Det är viktigt , för det fall bröstarvinge kräver att utfå sin laglott, att min sambo på sitt lott erhåller min andel av vår gemensamma bostad samt min bohag i bostaden.På baksidan av testamentet finns 3 alternativ för påskrivning. Alt 1: Jag godkänner. Alt2 jag erkänner att jag har tagit emot en kopia av testamentet. Alt 3 :Jag godkänner , med förbehåll för att jag får ut min laglott. Min fråga. Vilket alternativ jag ska kryssa i, om jag inte godkänner testamentet o vill ta min laglott Undrar oxå om vi har rätt till laglott överhuvudtaget då pappa har skrivit allt på sin sambo. Och hur blir det med arvsrätt . Blir jättetacksam om ni svarar. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Till att börja med skall nämnas att det inte går att komma runt laglotten (laglotten är för övrigt 50 % av "arvslotten", det som bröstarvingarna skulle ha fått ut var om kvarlåtenskapen delades lika); det går alltså i princip inte att testamentera bort mer än hälften av sin egendom. Med andra ord har ni bröstarvingar rätt att kräva ut er laglott enligt Ärvdabalken 7 kap. 1-3 §§ (https://lagen.nu/1958:637#K7).

Hade din far och hans sambo varit gifta, hade egendomen först ärvts med fri förfoganderätt enligt lagen. Bröstarvingarna skulle ju då ha fått vänta på att den andre maken avled. Enligt testamentet gäller också, precis som om de hade varit gifta, fri förfoganderätt för all egendom, men på grund av att bröstarvingarna som sagt har rätt till sin laglott (och kan begära jämkning) går det ju att få ut hälften redan nu. Den andra hälften, som din far får testamentera bort, kommer däremot att tillfalla sambon med fri förfoganderätt. Detta innebär dock inte att ni bröstarvingar inte kommer att få ta del av den, utan att ni kommer att få ut en del av sambons egendom då denne dör (i princip den andel som er fars egendom utgör av vad sambon äger när arvet fåtts ut).

Sammanfattningsvis ligger beslutet hos er, som är bröstarvingar. Om ni vill ha ut era laglotter redan nu, vilket ni har rätt att kräva, skall ni kryssa för alternativ 3. Om ni har kryssat för alternativ 3, räknas det som att ni har begärt jämkning av testamentet och ni skall då få ut era laglotter nu.
Den del av egendomen som inte omfattas av era laglotter har din far rätt att testamentera bort, och i den delen är det, så länge testamentet inte är ogiltigt av någon anledning, så att egendomen först går vidare till sambon men att ni bröstarvingar senare kommer att få ut en andel av dennes egendom.

Jag hoppas att svaret var till någon hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare