Bröstarvinges laglott

Min kommande sambo äger en bostadsrätt. Han har även en förmögenhet som dock inte uppgår till bostaden värde. Han vill att jag ska ha lägenheten om han dör. Men han har en son. Hur ska vi göra och skriva för att det ska bli rätt mot oss alla? Förstår att vi behöver testamente.

Kan vi få hjälp så att våra tankar kring detta klarnar?

Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att ni bör upprätta ett testamente för att reglera din sambos kvarlåtenskap ska fördelas när han dör. Jag utgår i mitt svar att det inte finns några andra arvingar, då du inte nämner något om det i frågan. Reglerna om testamente, och om arv finns i ärvdabalken, (ÄB).

Din sambos son har en så kallad laglott, som är hälften av arvslotten. Har ni inget testamente i dagsläget och det inte heller finns några andra arvingar än sonen, skulle sonen ärva allt som hans pappa äger, den så kallad arvslotten. Laglotten är hälften av det. Laglotten får man inte testamentera bort, utan ska enligt lag tillfalla bröstarvingen, sonen. Se. 2:1 ÄB och 7:1 ÄB.

Som sambo ärver du ingenting enligt lag. Däremot kan du ärva genom att ni då upprättar just ett testamente. Du kan endast ärva den del som inte enligt lag tillfaller din sambos son, vilket är 50 % av värdet av din sambos totala kvarlåtenskap.

Det ni kan göra är att upprätta ett testamente som klargör att du får bo kvar i lägenheten, förfoga den även om du inte fullt äger den, och att den sen ska tillfalla din sambos son vid din död.

Vi på Lawline kan hjälpa er att upprätta ett sådant testamente.
Du kan ringa oss på vår telefonrådgivning och förklara ditt ärende mer ingående, så kan någon av oss där slussa dig vidare till en av våra jurister. Telefonrådgivningen är öppen måndag - onsdag kl. 10.00 - 16.00, och telefonnumret är 08-533 300 04.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, återkom gärna till oss för vidare frågor eller hjälp med upprättandet av testamentet.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare