Bröstarvinges arvsrätt i förhållande till annan avliden bröstarvinges änka

Min väninnas mor har precis avlidit. Hon var änka sedan flera år tillbaka och hade två barn från början, min väninna och sedan en son som numera är död.

Sonen var gift och hade en dotter.

Först dog sonen, i en trafikolycka. Ett år senare dog hans dotter som var 2 år, (barnets mor misstänktes för vållande men friades) sedan dog väninnan och hennes brors pappa.

Min väninna undrar om hennes brors änka har arvsrätt efter hennes mamma genom den avlidna sonen (hennes bror) och hans avlidna dotter.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Arvsrätten är uppbyggd så att det i första hand är bröstarvingarna, det vill säga arvlåtarens avkomlingar, som har rätt att ta arv. I detta fall tillfaller den rätten din väninna och hennes bror. Bröstarvingarna ska dela lika på kvarlåtenskapen. Har någon av bröstarvingarna avlidit träder dennes avkomling in istället, i detta fall är det broderns barn. Då även avkomlingen till arvlåtarens barn i detta fall har avlidit finns ingen möjlighet att gå längre i det arvsledet. Första arvsledet regleras i 2 kap. 1 § ärvdabalken.

För att kunna aktualisera det andra arvsledet gäller enligt 2 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken att några bröstarvingar ej får finnas. Detta medför att om endast en bröstarvinge finns sedan de övriga bröstarvingarna avlidit och deras led har utsläckts ska hela arvet tillfalla den kvarvarande bröstarvingen. I din väninnas fall innebär det att hon kommer till att erhålla hela kvarlåtenskapen (under förutsättning att viss del inte har testamenterats bort).

Några andra skyldemän än de som har nämnts har ej rätt att ta arv, se 2 kap. 4 § ärvdabalken. Någon rätt för din väninnas brors änka att ta del av arvet efter din väninna och hennes brors mor förekommer således inte.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare