Bröstarvinges arvsrätt

Min mor avled för tre år sedan. Hon hade två barn, min bror och jag. Hon var gift med en man som har fyra barn sedan tidigare. Inga gemensamma barn. Maken ärvde henne med fri förfoganderätt. Hon ägde ensam huset de bodde i, värt ca 5 milj. som han ärvde och nu bor kvar i. Nu pratar han om att ge huset som gåva till sina 4 barn. Kan han göra det och förändrar det arvet för mig och min bror? Inga övriga fastigheter eller stora tillgångar finns.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt att besvara din fråga utifrån de få omständigheterna men jag ska försöka ge dig ett så uttömmande svar jag kan.

Såhär går vanligtvis en bouppteckning till:
Först sker en bodelning mellan den avlidne modern och hennes make. Båda deras tillgångar (allt giftorättsgods) läggs samman för att sedan delas på hälften. Hälften av dessa tillgångar utgör då bodelningen. Den andra hälften utgör arvet. I det fall detta hade varit er fader hade ni fått ärva efter att även han avlidit. Vad jag förstår är inte detta er fader varför ni då har rätt att få ut ert arv direkt (efter bodelning).Detta verkar ni inte ha fått, har ni valt att avstå ert arv till förmån för den efterlevande maken enligt 3:9 ÄB?https://lagen.nu/1958:637.

Du skriver att mannen fått ärva huset, har detta testamenterats till honom?

Man har inte rätt att ärva viss sak, tex en fastighet utan rättigheten ligger i värdet. I det fall er mor har testamenterat bort fastigheten till mannen och ni inte fått något arv ännu kan du begära att få ut din laglott respektive begära jämkning enligt 7:1, 7:3 ÄB https://lagen.nu/1958:637. Denna rätt bortfaller dock 6 månader efter att du delgivits testamentet. Jämkning måste varje enskild bröstarvinge (barn) begära. Laglotten består av halva arvslotten. Beroende på hur tillgångarna ser ut efter bodelningen har ni rätt till halva arvet som sedan delas lika mellan er två.

För att kunna ge dig ett korrekt svar behöver man se på hur arvet liksom bodelningen ser ut, hur mycket arv ni fått ut eller om ni avstått er rätt. Jag rekommenderar dig att ta reda på all relevant information såsom fördelning av arvet, eventuella förskott på arv, hur bodelningen ser ut, om ni avstått er rätt etc. för att sedan ringa vår gratis rådgivning 08-533 300 04.

Gabriella LundqvistRådgivare