FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/10/2014

Bröstarvinges arv - testamente

Min pappa har avlidit.Han var omgift och hon har 3 egna barn. Jag är ensamt barn pa min pappas sida. Det finns inga gemensamma barn. Det finns ett testamente som säger att makarna ärver varandra och först när båda dött ärver alla 4 barnen lika delar, med ett udantag av en enskild egendom. pa makas sida. Nu efter pappas död har makan skivit ett nytt testamente där hennes tre barn ärver henne. Samtidigt vill man åberopa ÄktB 12.2 i bodelningen efter min pappa. Vad innebär detta för min del? Vilket testamente är giltigt? Kan man anse testamentet fran bada makarna ogiltigt? Och har jag någon chans till min arvslott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt ärvdabalken (ÄB) 2 kap. 1 § är du din pappas bröstarvinge. Utgångspunkten är att en efterlevade make ärver den avlidnes hela kvarlåtenskap enligt ÄB 3 kap. 1 § och att gemensamma barn först vid den efterlevande makens död får ut sitt arv. Det är dock skillnad i ditt fall eftersom du inte är bröstarvinge till den efterlevande makan, vilket gör att du kan kräva ut ditt arv från din pappa direkt.

När det gäller arvet har du som bröstarvinge rätt till din laglott (utgörs av halva arvslotten enligt ÄB 7 kap. 1 §) oavsett eventuellt testamente. Detta följer av att du som bröstarvinge enligt ÄB 7 kap. 3 § kan begära jämkning av ett testamente som inskränker laglotten.

Den del av din fars kvarlåtenskap som inte utgör din laglott har han alltså rätt att testamentera bort. Det första testamentet som skrevs med den nya frun skulle du alltså kunna begära jämkat, så att du får ut din laglott direkt. Det finns med andra ord inte någon möjlighet för den nya makan att göra dig arvlös genom att själv skriva ett nytt testamente. När det gäller tolkning av testamente ska enligt ÄB 11 kap. 1 § testamentet tolkas så att det kan antas överensstämma med testators vilja. Nu fanns inte ens möjligheten för din far att ge all sin egendom till makans tre barn, men det var inte heller hans vilja så som den kom till uttryck i det första testamentet.

Vidare skriver du att makan åberopar äktenskapsbalken (ÄktB) 12 kap. 2 §. Paragrafen ger den efterlevande maken i ett äktenskap möjlighet att behålla sitt giftorättsgods som sin andel vid bodelningen. Denna jämkningsmöjlighet brukar huvudsakligen användas i två syften. Det första är att den efterlevande maken vill skydda in egendom mot den avlidnes särkullebarn eller testamentstagare. Det andra syftet är att ge den avlidnes rättsinnehavare (arvingar) möjlighet att överta all den avlidnes egendom.

Av det som beskrivits ovan blir det svårt att förstå hur den efterlevande makan tänker med det nya testamentet och åberopandet av ÄktB 12 kap. 2 §. Du har som sagt i egenskap av bröstarvinge rätt till din laglott. På grund av omständigheterna i detta fall råder jag dig att kontakta en familjerättsjurist som kan hjälpa dig när det gäller bodelningen och fördelningen av din pappas kvarlåtenskap. Jag kan rekommendera Familjens jurist som vi på Lawline har ett samarbete med.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare