Bröstarvinge, arvsavstående samt rätten till efterarv

Min styvfar dog i juni. Min mor dog för några år sedan. De hade ett hus tillsammans. Jag och min bror är bröstarvingar. Har hört rykten om att vi, som var tonåringar när mamma dog, skrev under någonting, kommer inte ihåg vad. Vad göra? Mvh Hasse

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det är din styvfar som har dött kan du omöjligen vara bröstarvinge till honom, förutsatt att du ej blivit adopterad utav honom. Bröstarvingar utgörs av arvlåtarens biologiska barn, 2 kap. 1 § ärvdabalken, samt utav arvlåtarens adopterade barn, 4 kap. 8 § föräldrabalken.

Med tanke på att du inte minns vad du som tonåring har skrivit på är det svårt för mig att svara. Min gissning är dock att du avstått din rätt till att få ut arvet direkt efter att din mor avlidit, detta till förmån för din styvfar i enlighet med 3 kap. 9 § ärvdabalken. Ett sådant arvsavstående ger dig istället rätt att ta del utav ett efterarv nu när din styvfar har avlidit, 3 kap. 2 § ärvdabalken. Hur stort efterarvet blir bestäms i relation till den kvotdel som din styvfars totala förmögenhet utgjordes av din mors tillgångar efter hennes frånfälle.

Då jag inte har mer information kring ditt ärende kan jag inte svara vidare på din fråga, har du fler frågor eller funderingar rekommenderar jag därför dig att ta kontakt med en erfaren jurist. Du kan enkelt boka tid här: http://lawline.se/boka.

Jakob MelanderRådgivare