Bröstarvingars rätt till laglott

Vi är ett medelålders par med särkullebarn på båda håll men inga gemensamma barn. Särkullebarn har väl alltid rätt att få ut sin laglott då föräldern avlider. Kan jag och min partner skriva testamente som gör att vi gynnar varandra om någon avlider? Hur många procent av vår ägodel kan vi testamentera åt den andra? Hur många procent har särkullebarnen alltid rätt att få ut? MVH Gunilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer! Enligt Ärvdabalken 7 kap 1-3§§ framgår att vid det fall en person dör, har personens bröstarvingar, dvs. barn, rätt att få ut en laglott av arvet. En laglott motsvarar en halv arvslott. Det går därför inte att säga hur många procent era barn kommer att få ut av respektive eftersom det ej framgår hur många barn ni har!

Förtydligande exempel: Du har två barn. Båda barnen ska därför få ut en halv arvslott. En egentlig arvslotten för varje barn motsvarar 50%. Därför blir laglotten 25% då den motsvarar en halv arvslott.

Ni kan, precis som du skriver skriva ett testamente som gynnar er partner vid det fall att en av er går bort. Ni kan testamentera hur mycket ni vill till er partner. Dessvärre kommer testamentet inte inskränka era barns rätt till laglotter då detta är en oinskränkt rätt, och barnen kan därför begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott. Resterande egendom kommer partnern ärva!

Hoppas att svaret var till din hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare