Bröstarvingars rätt till arv, jämkning av testamente?

Hej Har tyvärr blivet osämja i familjen och min mamma ligger nu inför döden. Min mamma är nu sams med min syster och osams med både mig och min bror, vet redan nu att min mamma försöker göra oss båda arvslösa så min fråga är. Min mamma har skrivet testamente där allt ska gå till min syster har jag ändå rätt att kräva en del av mitt morsarv? Och i så fall hur kräver jag detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga rör arv och bestämmelserna om detta regleras i ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637.

Du och dina syskon är bröstarvingar till din mor. Det innebär att ni alla har rätt att ärva henne när hon går bort. Av ÄB 7:1 framgår att du och dina syskon har rätt att dela på minst hälften av din mors kvarlåtenskap (om ni är tre syskon innebär det att ni är berättigade minst cirka 16 % var av hela arvet).

Om din mor upprättar ett testamente till nackdel för dig kan du påkalla jämkning av testamente enligt 7:3 för att få ut din del av arvet. Detta ska ske inom sex månader efter det att du fått ta del av testamentet (7:3 3 st --> 14 kap). Om du inte påkallar jämkning kommer testamentet att gälla och du kan då gå arvslös.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare