Bröstarvingars rätt till arv

Vi är tre syskon som har ärvt vår fars tillgångar (utan testamente). Vår bror vill inte samarbeta och hotar med att arvet ska upplösas så att ingen får något trots att vi har löst det mesta själva redan. (begravning, bouppteckning, upplösning av företag, deklaration och tömning av bostad etc)

Vilka är våra rättigheter och hur kan man gå vidare för att få ett avslut på det hela?

Har vi någon möjlighet att ärva vår egen del utav arvet utan hans medverkan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i ärvdabalken (ÄB), se här. Vid ett dödsfall där det inte finns något testamente eller någon make/maka är utgångspunkten att bröstarvingarna som finns i den första arvsklassen ska ärva, 2 kap. 1 § ÄB. Bröstarvingarna utgörs av arvlåtarens avkomlingar, dvs. barn. Enligt 2 kap. 1 § 2 st. ÄB ska bröstarvingarna dela lika på arvet.

Utifrån detta så kan man säga ni tre syskon ska dela lika på arvet efter er far, dvs. få en tredjedel var. Er bror kan således inte hota med att "upplösa arvet" så att ni inte får något, detta kan han inte råda över. Det ni bör göra för att avsluta detta är att registrera bouppteckningen hos Skatteverket och sedan genomföra arvskiftet, alltså fördela kvarlåtenskapen mellan er. Hur tillgångarna ska fördelas ska framgå av ett skriftligt avtal som undertecknas av dödsbodelägarna, dvs. dig och dina syskon. Om ni inte kan komma överens om arvskiftet så kan någon av er begära att en domstol förordnar en skiftesman som försöker få er att komma överens. Men om det inte heller går så kan skiftesmannen besluta om tvångsskifte. Dödsboet upphör då alla tillgångar har skiftats.

Ni kan alltså ärva er egen del tillslut, även om er bror vägrar att medverka till arvskiftet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Om du önskar ytterligare information i ditt ärende råder jag dig att kontakta vår telefonsupport på 08-533 300 04, öppertider: mån-ons kl. 10.00−16.00 eller mailar till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare