Bröstarvingars laglottsskydd och förvaltning av underårigas penninglegat

Hej,

Jag har ett särkullbarn med två egna barn. Jag tänker ge dessa två barn var sitt legat på 100.000 kr efter min död (finns inskrivet i testamente). Eftersom vi dessutom har ett gemensamt barn som inte har några egna barn, skulle jag vilja att legaten tas ur den laglott som särkullbarnet ska ha. Hur kan man göra detta? Om barnen inte är vuxna när jag dör, hur kan jag se till i förväg att pengarna verkligen kommer dem tillgodo, dvs. kan jag i testamentet skriva vem som ska förvalta pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av omständigheterna framgår inte om du är gift, men det är inte heller relevant, inser jag, för att kunna besvara frågan. Huruvida ni är gifta eller inte påverkar endast frågan om ert gemensamma barn kommer att få ut sitt arv direkt eller måste vänta in ett s.k. efterarv sedan bägge föräldrarna avlidit (detta till följd av att efterlevande make äger rätt till arv med stöd av 3 kap. 1 § Äktenskapsbalken, se: https://lagen.nu/1958:637 och därmed får ärva kvarlåtenskapen före makarnas gemensamma barn med s.k. fri förfoganderätt, se 3 kap. 2 § ÄB).

Alltså: gifta eller inte, under alla förhållanden kommer särkullbarnet att få ut sitt arv direkt när vederbörandes och det gemensamma barnets förälder (här: du) avlider. Särkullbarnets arvslott uppgår härvid till hälften av förälderns kvarlåtenskap; den andra hälften tillfaller antingen (först) efterlevande make och (därefter) det gemensamma barnet genom efterarv, alternativt barnet direkt om makarna ej varit gifta.

Du skriver att du har upprättat ett testamente varmed ditt särkullbarns två barn kommer att tilldelas varsina legat på 100 000 kr efter din död. Enligt 11 kap. 10 § 1 st. ÄB ska med legat förstås ”särskild i testamente given förmån, såsom viss sak eller visst penningbelopp […]” När fråga är om penningbelopp talar man om s.k. penninglegat. Du skriver vidare att du vill se att dessa penninglegat ”ska tas ur den laglott som särkullbarnet ska ha”. Såvitt jag förstår detta krav kommer detta dock att bli problematiskt, och jag ska förklara detta med ett exempel.

Om vi antar att kvarlåtenskapen efter dig uppskattas till ett värde av 800 000 kr kommer hälften att tillfalla särkullbarnet, och andra hälften efterlevande make eller ert gemensamma barn. Arvslotterna uppgår alltså till 400 000 kr vardera. Laglotten utgör enligt 7 kap. 1 § ÄB hälften av arvslotten, dvs. 200 000 kr. Rätten till laglotten tillkommer endast bröstarvingar; alla andra släktingar kan göras helt arvlösa genom testamente. Dock krävs enligt 7 kap. 3 § ÄB att en bröstarvinge inom 6 månader påkallar jämkning av ett förordnande varigenom den avlidnes kvarlåtenskap helt eller delvis testamenteras bort. Om inte detta sker blir testamentet gällande trots att det inkräktar på laglotten.

Om vi beaktar det skrivna testamentet, vari du alltså tilldelar särkullbarnets barn 100 000 kr vardera att utfås direkt vid din bortgång – alltså på samma gång som särkullbarnet själv tar sin del av kvarlåtenskapen – står det klart att detta inte skulle kränka laglotten om siffrorna var sådana som i exemplet. Då särkullbarnets arvslott antogs vara 400 000 kr medför ett testamente på 200 000 kr inte att de 200 000 som motsvarar särkullbarnets laglottsanspråk kränks. En sådan ordning vore alltså helt genomförbar. Men att ”ta ur särkullbarnets laglott” är det inte. Laglotten utgör särkullbarnets arv med full äganderätt, den är följaktligen särkullbarnets att förfoga över – och inte din. Svaret på din fråga om ”hur” blir alltså att det inte går att göra överhuvudtaget: en bröstarvinges laglott kan inte testamenteras bort av den avlidne.

Under förutsättning att testamentet inte inkräktar på särkullbarnets laglott är det i övrigt gällande, dvs. pengarna kommer att vara barnbarnens utan hinder av att de t.ex. ”inte är vuxna”, alltså underåriga när du dör. Ett förordnande i testamente är endast utan verkan i den mån det avser ”annan än den som är född vid testators död […]” (9 kap. 2 § 1 st. ÄB) – det föreligger alltså inget hinder i termer av att barnbarnen måste ha nått en viss ålder för att de ska kunna komma ifråga som testamentstagare.

Nu aktualiseras familjerättsliga frågor kring vem som, när testamentstagaren är under 18 år, förvaltar vederbörandes arv. 9 kap. Föräldrabalken (FB, se: https://lagen.nu/1949:381) upptar bestämmelser om ”underårigs omyndighet” och föreskriver allmänt att den som är under 18 år inte får råda/bestämma över sin egendom själv. Det gör istället, som utgångspunkt, vårdnadshavaren i egenskap av förmyndare. Vårdnadshavaren ska i denna egenskap förvalta barnets egendom/tillgångar samt vara barnets företrädare gentemot t.ex. banker och myndigheter eftersom den omyndig inte själv kan ingå ekonomiska förbindelser, t.ex. göra uttag på bankkonto.

I den situationen att barnet tar testamente gäller följande för förvaltningen av medlen. För det fall testatorn önskar trygga sitt barn eller barnbarns framtid genom att uppställa särskilda villkor för hur den testamenterade egendomen ska förvaltas finns möjlighet att göra just detta. Kanske är testatorn angelägen om att förmyndaren inte ska kunna göra uttag av de testamenterade medlen, kanske vill du därtill uppställa villkor för exakt hur medlen får disponeras och när de ska betalas ut. Man pratar då om att anordna särskild förvaltning för egendomen. I allmänhet arrangeras denna av och i samarbete med en bank, med målsättningen att trygga en aktiv förvaltning med god avkastning. Ta kontakt med din bank och hör efter vad de kan erbjuda.

Det ska också nämnas att det därtill är möjligt för dig att genom villkor i testamentet få till stånd s.k. särskild överförmyndarkontroll över vårdnadshavarnas förvaltning. Denna åvilar överförmyndaren i er kommun (13 kap FB) och innebär att förvaltarens åtgärder som att t.ex. placera medlen i och utta medlen från bank kommer att kräva överförmyndarens samtycke. Om föreskrift om detta intas i testamente skall den som sedermera ombesörjer utbetalningen från dödsboet sätta in medlen hos bank eller motsvarande med uppgift om att medlen inte får tas ut utan överförmyndarens tillstånd, ett s.k. överförmyndarspärrat konto.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Ovan till höger finns ytterligare tjänster som du kan utnyttja om du behöver mer konsultation.

Vänliga hälsningar,

Märta AhlénRådgivare