Bröstarvingars arvsrätt

Hej,

Tack för ert svar på en tidigare fråga från mig. Ni svarade snabbt och tydligt.

Skulle vilja stämma av en detalj inom familjejuridiken.

Min bror avled nyligen. Närmast anhöriga är två barn och den avlidnes tre syskon (varav jag alltså är en).

Vid bodelningen efter dödsboet kommer ev överskott att tillfalla barnen till 100 procent som jag förstår saken. Om det dock finns testamente kan bilden bli en annan. Om ett sådant råkar finnas kan högst procent kan högst 50 procent föras till andra utöver barnen.

Bekräfta gärna om detta stämmer. Eller ge annat besked. Tack.

hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer precis som du säger. Om det inte finns något testamente upprättat, och det inte heller finns någon efterlevande make kommer barnen, vilka är bröstarvingar, att få ta hela arvet enligt Ärvdabalken 2 kap 1 §.

Genom ett testamente kan testator fritt fördela sin egendom. Dock så har bröstarvingar rätt att få ut sin laglott, vilket precis som du säger är halva arvslotten dvs 50 %, enligt 7 kap 1 §.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare