Bröstarvingar tar lika lott

Hej,ensamt barn efter min syster gott bort,hon hade en pojk,undrar hur arvsfördelningen efter min far blir,ärver jag o syster sonen lika mycket,tack.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Om det när din far går bort inte finns något testamente, någon efterlevande maka eller några andra bröstarvingar kommer du och systersonen (som båda är bröstarvingar) att ärva lika delar, 2 kap. 1 § ärvdabalken.

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare