Bröstarvingar som ej är efterlevande makens bröstarvingar

Hej! Vår mamma dog 2008 hon var omgift med en man som inte har några egna barn. Vi tog inte ut laglotten utan kom överens för han ville bo kvar i huset så länge han orkade. Vi ska ta ut arvet efter mamma nu då han säljer huset och vi är överens om detta. Men styvpappan säger att han ärver hälften+ 1/5 av mammas vinst i huset. Jag håller inte med utan han ärver väl 50% och jag och mina 3 syskon ärver 50% som vi ska dela på 4.

Snälla hjälp mig med ett svar. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När en gift person dör gäller enligt 3:1 ärvdabalken (ÄB) att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken. Om arvlåtaren efterlämnar bröstarvingar (du och dina syskon är bröstarvingar enligt 2:1 ÄB) som inte är den efterlevande makens bröstarvingar blir dock situationen annorlunda. I ett sådant fall kan den efterlevande maken endast få rätt till del av kvarlåtenskapen om någon av bröstarvingarna avstår från sin rätt till förmån för denne. Av din fråga framgår att ni inte har gjort det i det här fallet. Den efterlevande maken har då som huvudregel inte rätt till någon del av er mors kvarlåtenskap.

Ett undantag från detta kan dock göras enligt 3:1 2st ÄB, den s.k. basbeloppsregeln. Enligt denna regel har den efterlevande maken alltid rätt att få ut ett värde som motsvarar fyra gånger det gällande prisbasbeloppet (tillsammans med den egendom som denne erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom). Prisbasbeloppet för 2014 beräknas till 44 400 kronor. Är inte denna regel tillämplig och finns inte något testamente har den efterlevande maken alltså inte rätt till något arv efter er mor om inte någon av bröstarvingarna avstår från sin rätt.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare