FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/01/2016

Bristfällig städning

Hej!

Har köpt en bostadsrätt och säljaren hade inte tömt och städat källarförrådet. Enligt köpekontraktet är hon skyldig att göra detta. Vi påtalade detta och säljaren skickade några personer att tömma, men de städade inte. Jag påpekade detta, men säljaren vägrade. Vi tog dit städfirma som städade och hade foto-dokumenterat innan hur det såg ut. Har skickat faktura till säljaren för städning, som hon nu bestrider utan annat skäl än att hon inte tycker det finns skäl. Det är inte en stor summa, 360 kr. Finns det överhuvudtaget någon möjlighet att driva detta vidare och isåfall till vilken instans ska jag vända mig?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Eftersom ditt handlande verkar såväl rimligt som korrekt och säljaren är allt annat än medgörlig blir nästa steg att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten gällande detta. När stämningen väl delges säljaren brukar detta vara incitament nog att betala sin skuld om man är medveten om sitt felaktiga handlande. Skulle så inte göras blir det ett domstolsärende i form av förenklat tvistemål på grund av dess ringa värde.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare