FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/04/2014

Bristande fullgörelse vid köp via webshop

Hej. Har nu flera gånger handlat på webshop och köpet går igenom. Sen efter någon dag kommer meddelande om att varan är slut i lager. Hur är det rent avtalsmässigt? Kan jag kräva att köpa likvärdig vara för samma pris?

Micke

Lawline svarar

Hej!

När du handlar via webshop gäller distans- och hemförsäljningslagen. Enligt lagens 2 kap. 17 § ska säljaren fullgöra köpavtalet inom 30 dagar eller den tid som avtalats. Om detta inte sker och det inte beror på konsumenten själv, så har konsumenten rätt att häva köpet vilket innebär pengarna tillbaka. Någon rätt att kräva att en annan vara levereras till samma pris finns inte.

Lagrummen hittar du

https://lagen.nu/2005:59.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare