FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/07/2014

Brev till åklagare, offentligt i förundersökning?

om man är häktad och skriver brev till åklagare,kan åklagare visa brev ofentligt i FUP

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag hade behövt lite mer information för att kunna svara ordentligt på din fråga. För att brevet ska tas med i förundersökningsprotokollet överhuvudtaget måste det ha betydelse för utredningen. En förundersökning/förundersökningsprotokoll blir offentligt när åtal väcks eller undersökningen läggs ner. Alltså när ärendet är slutbehandlat hos myndigheten, se 2 kap 7 § tryckfrihetsförordningen (https://lagen.nu/1949:105). Däremot kan vissa delar bli allmänna handlingar innan själva förundersökningsprotokollet blir allmänt. Vilket ett brev skulle kunna vara, eftersom det är något som inkommer till en myndighet och på så sätt blir allmänt när brevet har anlänt och kommit åklagaren tillhanda, 2 kap 6 § tryckfrihetsförordningen.

Brevet kan däremot föreläggas med sekretess beroende på vad som står däri. Den aktuella sekretessregeln i detta fall är 35 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (https://lagen.nu/2009:400#K35). Om brevet rör den misstänktes personliga eller ekonomiska förhållanden och det inte står klart att den enskilde eller dess närstående kommer lida men om uppgiften röjs (och uppgiften förekommer i en förundersökning, se punkt 1 i paragrafen), ska sekretess föreligga. När bestämmelsen är skriven på det här sättet är huvudregeln att sekretess ska föreligga (kallas för omvänt skaderekvisit), och en prövning om sekretess ska föreligga eller inte måste göras i varje enskilt fall.

Om brevet inte innehåller något som kan skada den misstänkte eller dess närstående på något sätt, kommer brevet att vara offentligt i förundersökningsprotokollet.

Hoppas att detta är till hjälp,

Molly MalmRådgivare