Bouppteckning och arvskifte

Bouppteckningen efter vår far är nu klar och jag och min bror ska fördela arvet. Måste vi skicka in arvskifteshandlingen nånstans eller kan vi gå med den till banken och be dem fördela arvet mellan oss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Bouppteckningen ska, inom en månad efter den upprättats, skickas till Skatteverket (20 kap. 8 § ärvdabalken). Hos Skatteverket registreras bouppteckningen och banker kan vanligen genom denna registrering få reda på arvskiftet.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare