Böter på gratisparkering?

Hej

Kan jag få böter på en gratis parkering?

Står absolut inget annat, endast gratis parkering, jag var på resa. Mvh Anki

Lawline svarar

Hej Anki, Kul att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Om det inte finns någon som helst annan information på parkeringsplatsen än att det är en ”gratis parkering” kan du inte få böter för att stå där och inte ha betalat parkeringsavgift. Jag antar att ett av skälen till att du valde att ställa bilen just där var för att parkeringen var ”gratis”. Hade parkeringen kostat pengar hade detta varit en uppgift som framgick genom skylt vid parkeringsplatsen samt intilliggande parkeringsautomat. Om du då parkerat där utan att betala hade du begått ett avtalsbrott i.o.m. att villkoret för att få stå på platsen hade varit att du betalar. I detta fall har du inte brutit mot något avtalsvillkor. När du parkerade, alltså när avtalet ingicks, framgick inte att avtalet var villkorat av att du betalade för parkeringen. Avtalsvillkor måste framgå vid avtalstillfället för att vara giltiga och kan inte komma i efterhand, se 30 § 2 st. och 36 § 1 st. avtalslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare