FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/07/2016

Böter i belastningsregistret

Hej!

Jag hamnade i belastningsregistret för över 4 år sedan pga att jag körde för fort det var på en 50 väg och jag körde 55 fick 2000 kronor i böter pga en fartkamera.

Min fråga är om detta påverkar mig när jag ska söka jobb? hur allvarligt är det ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Böter syns i belastningsregistret i fem år, se 17 § 9 p. i lagen om belastningsregister. Under vissa omständigheter kan arbetsgivare ha rätt att begära ut uppgifter om enskilda personer i registret, men vanligare är att en arbetsgivare ber den som söker att arbete att själv begära ut ett sådant utdrag och visa upp för arbetsgivaren. Det är omöjligt att säga hur allvarligt det är, eftersom det är upp till varje arbetsgivare att ta ställning till hur allvarligt man tycker att det är. Rent spekulativt kan dock sägas att en fortkörningsbot som är flera år gammal kanske inte ses gravallvarligt av de flesta, men det är som sagt omöjligt att veta säkert i alla situationer!

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare