FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/09/2013

Bostadsrättsföreningens rätt att bryta upp förråd

Hej! Jag sitter i styrelsen för en bostadsrättsförening som just har gjort en genomgång av våra förråd i fastigheten. Vi har funnit två förråd med bastanta dörrar där ingen av styrelsens nycklar passar. Ingen betalar hyra för dessa förråd och vi vet inget om vad de kan innehålla. Har vi rätt att bryta oss in i dessa förråd? Vänliga hälsningar och tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Angående förråd i bostadsföreningar finns ingen lagreglering, och i första hand brukar detta regleras i föreningens stadgar. Er "rätt" att bryta sig in i dörrarna beror på vem det är som har nyckeln till dem och vilket anspråk denne har på uttrymmet bakom dörren. Man kan som huvudregel säga att om man tar sig in någonstans där man inte har rätt att vara så begår man olaga intrång eller hemfridsbrott.

Det är inte omöjligt att dessa förråd har överlåtits med bostadsrätter, och därmed är kopplade till någon lägenhet utan att detta har gått genom styrelsen. I så fall skulle en medlem i bostadsrättsföreningen vara den ansvarige för förrådet. Eftersom att bostadsrättsföreningen enligt lag är skyldig att föra en medlemsförteckning skulle man utifrån detta kunna undersöka ifall någon medlem i föreningen i första hand känner vid dörrarna, innan man tar till kofoten. Att ingen betalar hyra för förråden utesluter inte att någon har rätt till dem. Detta skulle personen i fråga kunna stöda på t.ex. överlåtelsedokument när denne förvärvade bostadsrätten.

Är detta inte fallet får man undersöka ifall någon utanför föreningen skulle ha anspråk på förråden. Ifall ägande- eller hyresrätt föreligger har ni inte rätt att bryta er in i dörrarna och skulle riskera åtal om intrånget inte uppskattades.

Å ena sidan har bostadsrättsföreningen en rätt till sin egen fastighet, men å andra sidan så kan enskilda personer ha rättigheter kopplade till delar av fastigheten. Om ärendet inte är akut (i stil med att det läcker ut vatten genom dörrkarmen) så rekommenderar jag er att grundligt undersöka att föreningen inte har ett avtal med någon utomstående om nyttjandet av uttrymmet bakom dörrarna, samt att ingen medlem i föreningen heller anser sig (och ha stöd för) att uttrymmet är deras, innan ni bryter er in genom dörrarna.

vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare