FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/01/2017

Bostadsrättsförening hävdar att bostadsrättshavare är vållande till vattenskada

Hej! Vi har haft en vattenläcka i vårt kök som krävt rivning, bianing av betong, torkning och återuppbyggnad. Nu hävdar föreningen att vi varit vållande till skadan (läckt från vaskens avlopp) på grund av vår vårdplikt. De har skickat vidare fakturan för självrisken till oss. Men som jag förstått det som måste de begära skadestånd av oss. Min fråga är, hur behöver föreningen gå till väga för att begära skadestånd? Jag vill gärna ha svar på frågan eftersom föreningen inte verkar vilja prata med oss om detta och inte heller verkar ha någon riktig koll på hur försäkringsärenden vad gäller vattenskador ska hanteras.

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att föreningen ansvarar för rivning, torkning och återställande fram till ytskikt vid en vattenskada. Bostadsrättshavaren ansvarar för att återställa ytskikten och kan få hjälp via bostadsrättstillägget där det ofta finns en självrisk. Som jag förstår det på din fråga vill föreningen även att ni betalar deras självrisk. Enligt 7 kap. 12 § bostadsrättslagen är du som bostadsrättshavare skyldig att betala för reparationer (de som föreningen ansvarar för, bland annat självrisken) endast om skadan uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse. Föreningen måste alltså bevisa att ni har handlat på detta sätt. Det stämmer att du är skyldig att underhålla lägenheten men ibland går ledningar eller avlopp sönder och det innebär inte automatiskt att du är vållande. Det krävs någon mer omständighet, exempelvis att du sett att avloppet har gått sönder men låtit det vara och inte gjort något åt saken. Det är svårt att ge ytterligare vägledning eftersom jag inte vet varför föreningen anser att du varit vållande.

Fakturan som du har fått från föreningen ska du bestrida, om du anser att du inte har orsakat skadan. Föreningen får sedan lämna in en stämningsansökan hos tingsrätten.

Jag kan tipsa dig om att kontakta ditt försäkringsbolag då hemförsäkringen i många fall ger skydd för situationer när du får ett betalningskrav riktat mot dig av föreningen. Det finns en chans att de kan hjälpa dig att bestrida kravet. Mitt råd är att börja där. Behöver ni ytterligare hjälp av en jurist är ni varmt välkomna att kontakta någon av våra verksamma jurister på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare