Bostadsrätt vid arvsskifte

Hej, jag har en bostadsrätt. Hur blir det när jag dör? Jag har två barn med två olika pappor. Hur gör jag för att skydda mina barns arv? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När en person avlider sker först och främst en bouppteckning. Vid bouppteckningen ska den avlidna personens tillgångar och skulder redovisas. Efter bouppteckningen ska arvet fördelas till den avlidna personens arvingar.

Om personen var gift tillfaller arvet i första hand den efterlevande maken. Om den avlidna personen och den efterlevande maken har gemensamma barn ärver dessa först när båda föräldrarna har avlidit. Annorlunda förhåller det sig dock om den avlidna personen efterlämnar särkullbarn. Dessa barn har alltid rätt att få ut sitt arv direkt. Det framgår inte om du är gift med någon men om du skulle vara gift kommer detta att spela roll. Du kan dock alltid upprätta ett testamente till förmån för dina barn.

Om du däremot inte är gift kommer arvet att tillfalla dina barn.

Observera även att det finns särskilda bestämmelser rörande bostadsrätter. Enligt bostadsrättslagen får en ny innehavare endast utöva bostadsrätten om den nya innehavaren antas som medlem av bostadsrättsföreningen. Som regel brukar det inte vara några problem när den nya innehavaren har förvärvat bostadsrätten genom arv. Om förvärvaren inte skulle godkännas av bostadsrättsföreningen får föreningen uppmana förvärvaren att inom sex månader visa att denna har rätt till inträde i föreningen alternativt att någon annan som har förvärvat bostadsrätten inte får vägras inträde i föreningen. Om förvärvaren inte visar detta kan bostadsrätten tvångsförsäljas. Som nämnts brukar det inte vara några problem utan bostadsrättsföreningen brukar godkänna förvärvaren, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i föreningens stadgar är uppfyllda.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare