FrågaAVTALSRÄTTGåva05/03/2018

Bostadsrätt som gåva utan att lån följer med

Kan min make (äger 50% i nuläget) ge mig som gåva 40% av hans ägarandel i vår BR och samtidigt stå kvar på lånen som tidigare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent lagligt finns det inga regler som skulle hindra din make från att kunna ge bort eller överlåta en del av er bostadsrätt till dig. Det finns heller inga regler som säger att lånen automatiskt måste gå över till dig när han ger bort bostadsrätten. Banken, eller den part som dina föräldrar har tagit lånet hos, måste dock godkänna att skulden flyttas över till dig.

I det fall din make ger dig del av bostadsrätten i gåva, men står kvar på lånen, innebär det att bostadsrätten är säkerhet för lånet även efter den genomförda gåvoöverlåtelsen. Skulle han av någon anledning inte betala skulden, kan bostadsrätten alltså tas i anspråk för att täcka lånet, eftersom bostadsrätten fortfarande är säkerhet för lånet. Detta trots att bostadsrätten (nästan helt, 90 %), som jag tolkar frågan) blir din genom gåvan. Du får alltså vid en sådan omständighet lösa skulden för att behålla bostadsrätten, alternativt så genomför banken en tvångsförsäljning på exekutiv auktion.

Sammanfattningsvis

Din make kan överlåta del av bostadsrätten till dig och stå kvar som låntagare, om banken godkänner det.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare