Bostadsrätt köpt innan samboförhållande

För 2 år sedan köpte jag en bostadsrätt (nyproduktion) då jag var singel. Nu har jag flickvän sedan 1 år och lägenheten är strax klar för inflyttning. Hon planerar flytta in i lägenheten tillsammans med mig. Jag står på alla papper och för hela lånet, men vi kommer dela på vissa löpande kostnader. Har hon rätt till halva lägenheten vid en separation?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline! När du och din flickvän flyttar ihop kommer sambolagen bli tillämplig på er. Vid en eventuell separation skall all samboegendom delas lika mellan samborna om någon av samborna begär detta, se 8 § sambolagen. Vad som avses med samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, se 3 § sambolagen.

Detta innebär att bostad och bohag som köps under eller till samboförhållandet är samboegendom. Eftersom du köpt bostadsrätten då du var singel var syftet med köpet inte att det skulle förvärvas till ert samboförhållande. Din sambo bör då inte ha rätt till halva lägenheten vid en eventuell separation.

Sambolagen är dispositiv och ni kan själva avtala om vad som ska ingå vid en eventuell bodelning, se 9 § sambolagen. För att göra det extra tydligt att bostadsrätten bara skall tillfalla dig vid en eventuell separation skulle ni kunna skriva in det i ett samboavtal. Ett samboavtal kan ni enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Något som däremot är viktigt att veta om är att det i 22 § sambolagen finns en rätt för den sambon som bäst behöver bostaden att överta denna. Detta gäller även fast bostaden inte utgör samboegendom och detta går inte att avtala bort genom samboavtal. Regeln blir främst aktuell när samborna har barn och den sambo som ska ta hand om barnen mest behöver bostaden av denna anledning. Sambon som får överta bostaden skall däremot ersätta den andra sambon för bostadens värde.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare