Bostad vid äktenskapsskillnad

Jag ligger i skilsmässa med min fru, en smutsig sådan. Där det är OMÖJLIGT att befinna sig i samma lägenhet. Då det blir att hon slänger saker o slåss. Hon är skriven på adressen, det är en hyresrätt, men endast jag står på kontraktet o jag flyttade in ensam fr början i lägenheten. Nu är min fråga: kan jag på ngt sätt tvinga bort henne från bostaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid äktenskapsskillnad behandlas er gemensamma bostad lite speciellt, se 11:8 äktenskapsbalken.

Den som har störst behov av att bo kvar i er gemensamma bostad ska erhålla hyresrätten vid bodelning. Detta kan avgöras på grund av vem som anses ha svårast att skaffa ny bostad eller om eventuella barn ska bo mer hos någon av er. Eftersom det är du som innehar hyresrätten måste det för att din fru ska få ta över bostaden också anses skäligt dvs du ska inte lida större skada av det. Du kan inte tvinga bort henne med några juridiska medel men ni är fria att själva göra en bodelning med anledning av äktenskapsskillnaden och kan då ange vem av er som ska få bo kvar. Vill ni ha hjälp att upprätta ett bodelningsavtal finns det här http://lawline.se/avtal/bodelningsavtal. Kan ni inte komma överens kan ni båda eller någon av er ansöka hos tingsrätten om att få en bodelningsförättare som ska se till att bouppteckning och bodelning görs.

Johanna GustafssonRådgivare