Bostad och samboavtal

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt med min yngste son som jag köpte loss från min fd man 2007. Jag har i år i juni också köpt en bostadsrätt till min 20-åriga son som jag äger till 90 % och han till 10 %. Nu har min särbo och hans 12 åriga son flyttat in till oss under en begränsad tid, några månader högst, tills han hittar en ny bostad till sig själv och sin son (han är bostadslös för tillfället). Vi kommer att dela på de löpande kostnaderna så länge de bor där. Ska jag skriva ett sambokontrakt med honom eller hyreskontrakt som om de är inneboende. Vill inte riskera min bostad eller min sons bostad om det inte funkar mellan oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 § sambolagen är det enbart egendom som förvärvats för gemensamt bruk som utgör samboegendom, vilken kommer att delas vid en eventuell upplösning av samboförhållandet. Gällande bostad krävs att samborna bor i den och att den huvudsakligen utgör permanentbostad för att den ska anses som sambornas gemensamma bostad (utöver det faktum att den förvärvats för gemensamt bruk). Det är här avsikten med förvärvet som avgör och inte vem som de facto äger bostaden och har betalat den. När det gäller den bostadsrätt som du och din son äger tillsammans tolkar jag det av frågan som att din son bor i den, varför något förvärv för gemensamt bruk inte verkar aktuellt gällande denna. När det gäller den andra bostadsrätten som "köpts loss" verkar inte heller den ha förvärvats i syfte att utgöra er gemensamma bostad, varför inte heller denna torde komma att betraktas som samboegendom vid en eventuell framtida bodelning.

Jag skulle ändå vilja rekommendera att ni upprättar ett samboavtal för att undvika framtida missförstånd. Där bör det framgå att bostaden (den av de två som huvudsakligen används som er gemensamma bostad under perioden) inte ska utgöra samboegendom vid en eventuell upplösning av samboförhållandet. Alternativt kan det stå att bodelning överhuvudtaget inte får begäras, vilket kan vara lämpligt om även egendom som inhandlas under tiden ni bor tillsammans ska tillkomma den som köpt egendomen i fråga. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av bägge samborna (se 9 § sambolagen).

Till sist vill jag nämna att det finns ett undantag gällande bostadsrätter som stadgas i 22 § sambolagen. Där framgår att det i vissa fall kan vara så att den sambo som bäst behöver bostaden också ska få överta den, oavsett samboavtal och ägandeförhållanden. Detta kräver dock särskilda omständigheter om inte några gemensamma barn finns.

Hoppas du fått svar på dina funderingar.Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare