Borgensåtagande som förskott på arv

Min far skrev på borgen åt ett syskon, är det att betrakta som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om förskott på arv hittar du i ärvdabalkens 6:e kap, här. Alla gåvor till bröstarvingar, dvs. barn och barnbarn, ska ses som förskott på arv och därmed räknas av på arvslotten om det inte på något sätt framgår att arvlåtaren inte avsåg att det skulle vara ett förskott, ÄB 6:1. Det finns således en presumtion för att gåvan är ett förskott, men vill din far att det ska vara ett förskott så kommer det inte heller att vara ett förskott. Hans vilja måste dock komma till uttryck på något sätt.

För att det ska kunna vara ett förskott vara någon form av förmögenhetsöverföring. Ett borgensåtagande har inget självständigt värde. Det är först när din far betalar, om han alls gör det, ett förskott på arvet kan ha givits. Borgensåtaganden är dock förknippade med en regressfordran, om din far betalar ditt syskons skuld kommer denne vara tvungen att betala tillbaka till din far. I och med att regressfordran skapas blir det inte heller en då en gåva.

Finns regressfordran kvar vid arvskiftet kan denna räknas av som ett förskott på arvet. Om din far efterger sin fordran på ditt syskon kan även det ses som ett förskott, om han inte avser något annat som sagt. Betalar ditt syskon tillbaka till din far finns det inte längre kvar en skuld som skulle kunna avräknas.

Sammanfattningsvis kan ett borgensåtagande bli ett förskott på arv om det till slut blir en ekonomisk gåva. Det avgörande är om din far avsett att den gåva var ett förskott på arvet eller inte.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare