Borgensåtagande

Hej! För ca 2 år sen gick jag in som styrelseledamot i min fars AB då han hade några betalningsanmärkningar som gjorde att banken inte ville ge honom ett företagskonto annars vilket han behövde till sin ny startade firma. Firman gick bra och pengar kom in. Efter ett år ungefär så behövde min far ett företagslån på 50 tusen kronor vilket vi bägge två gick i personlig borgen för. I samma veva ger min far mig sparken som styrelsemot och stätter sig själv på den positionen och jag har inget alls med firman att göra längre. Nu ett halvår senare får jag hem ett inkassokrav på 47 tusen kronor där det står att jag är skyldig att betala pga min borgensförbindelse? Min far har hela tiden ägt 100% av företaget och är både VD och styrelsemot. Så min fråga är kan creditbolaget göra så? Firman är ej satt i konkurs än men en ansökan är inskickad. Varför blir jag återbetalningsskyldig trotts att jag fått gå från firman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är borgen

Att någon, i detta fall du, går i borgen för ett lån innebär sammanfattat ett löfte till långivaren. Den som har gått i borgen har åtagit sig ett ekonomiskt ansvar för en annan persons skulder. Det här ansvaret är då ett betalningsansvar. När detta betalningsansvar aktualiseras beror på vilken typ av borgen det rör sig om.

Detta betalningsansvaret upphör inte automatiskt bara för att andra faktorer har ändrats, t.ex. relationer som upphört eller som i ditt fall att du har blivit av med dina uppdrag i företaget.

De olika borgensåtagandena

Det finns olika typer av borgensåtaganden och jag kommer kort att redogöra för de vanligaste. Den första är enkel borgen som innebär att du har gått i borgen, åtagit dig ett betalningsansvar, för en specifik skuld. Föreligger en enkel borgen måste långivaren först försöka få betalt från den som ursprungligen lånade pengarna innan långivaren kan gå vidare och kräva pengar från den som åtagit sig ett borgensansvar.

En annan typ av borgensåtagande är proprieborgen, detta innebär att du går i borgen "såsom för egen skuld". En sådan här typ av borgen innebär att långivaren kan kräva att få betalt antingen från den som ursprungligen lånade pengar eller från den som åtagit sig borgensansvaret, detta väljer långivaren i det här fallet fritt. Proprieborgen är också den vanligaste typen av borgensåtagande.

Uppsägning av borgensåtagandet

Den som har gått i borgen för en skuld kan inte själv säga upp sitt åtagande. Den kan dock, i vissa fall, begära att skulden ska sägas upp till betalning. Men detta kan medföra att den som har åtagit sig ett borgensansvar måste betala skulden. En annan möjlighet är att den ursprunglige låntagaren kontaktar långivaren och begär att få byta borgensman eller på något annat sätt kan erbjuda en säkerhet för lånet.

Regressrätt

Den personen som har åtagit sig ett borgensansvar och som p.g.a. detta har tvingats betala av en skuld har alltid regressrätt mot den ursprunglige låntagaren. Det vill säga att borgensmannen har rätt att kräva pengar från den som ursprungligen tagit lånet.

Sammanfattningsvis

Det är med stor sannolik så att du har åtagit dig ett borgensåtagande av den vanligaste typen, en s.k. proprieborgen. Detta innebär att kreditgivaren i detta fall har gjort rätt då de kan begära betalning från antingen låntagaren eller borgensmännen.

Det måste dock nämnas att det finns en "jämkningsregel". Har kreditgivaren inte gjort en kreditprövning eller om kreditgivaren har brustit i sin informationsplikt till den som ska åta sig ett borgensansvar, då är det möjligt att borgensåtagandet jämkas, dvs. beloppet sätts ned helt eller delvis, med stöd av 36 § AvtL.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare