Borde mäklaren ha framfört budet?

Jag var i kontakt med en mäklare i Stockholm, och la ett bud på en lägenhet.

Han avfärdade det med att det var för lågt.

Ska han ändå inte framföra detta ?

Mvh

Björn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med god fastighetsmäklarsed är mäklaren skyldig att till säljaren redovisa alla spekulanter som har visat intresse för att förvärva förmedlingsobjektet (lägenheten). Om du har lämnat ett bud på en lägenhet borde alltså mäklaren ha framfört budet till säljaren.

Fastighetsmäklarinspektionens hemsida hittar du mer information om vilka skyldigheter mäklaren har vid en budgivning. Du kan även kontakta Fastighetsmäklarinspektionen om du har ytterligare frågor.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare