FrågaEKONOMIÖvrigt26/02/2018

Bokade resa utan min vetskap - kan han kräva mig på pengar?

Hej! Jag träffade en kille i december 2017,vi hann bara träffas några gånger innan han beställde

en resa till Kroatien åt oss till september 2018,utan att jag visste något. När jag fick reda på det så fick jag

varken bokningsnummer eller något annat av honom. Eftersom jag inte ville resa och absolut inte när

han beställt en resa utan att jag visste något . Jag kontaktade resebolaget och sa som det var,efter

kontakt med killen så tog dom bort mitt namn från resan,men bokningsavgiften finns kvar och nu kräver

han mig på 700 kr,fast jag inte beställt resan,kan han verkligen göra så,det låter inte klokt. Nu håller han på att skickar en massa sms att jag ska betala.

Hoppas ni förstod min fråga.

MVH/ C

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, han kan inte tvinga dig att betala. Det vore en annan sak om ni gemensamt kommit överens om att boka resan och att ni båda skulle betala för den. Men eftersom du inte kände till att han ens bokade resan har han ingen rätt att kräva dig på pengar.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare