Boende av barn

Hejsan

jag och mitt ex har 2 barn. vi har ett avtal från tingsrätten att jag ska ha boendet oh han umgänge. nu testade vi på att han skulle ha boendet. vilket inte har funkat vi har inte skrivit nåt avtal om det. dem har bott där ca 1 månad. kan jag då ta tillbaka boendet och återgå till det avtalet som vi har i tinget?

/Emilie

Lawline svarar

Hej Emilie och tack för att du vänder dig till Lawline.

Som huvudregel i alla tvister gällande vårdnad och boende av barn ska hänsyn tas till barnets bästa i enlighet med föräldrabalken (FB) 6:2a.

Vad gäller boendet av dina barn står sig det som tingsrätten har beslutat, tills dess ditt ex tar upp ärendet igen för att få det ändrat, FB 6:14a.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga.

För experthjälp i tvister gällande vårdnad och boende av barn tveka inte att höra av dig till vår samarbetspartner på familjens jurist.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare