FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2016

Bodelningsprocessen

Delgivning av underlag för bodelning med mottagningsbesked för underskrift har skett , men mottagare på känd adress vill ej medverka.

Vad är då nästa steg i processen?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Om det är fråga om en förordnad bodelningsförrättare som har upprättat en bodelning och sedermera delgivit parterna skall man som part väcka klandertalan inom fyra veckor från delgivningen, därefter är denna rätt förbrukad och bodelningsbeslutet står fast.

Gäller det däremot ett egenupprättat bodelningsavtal som inte motparten vill skriva under är det en helt annan process. Då kan inte delgivningen i sig få någon sådan passivitetsverkan, utan avtalet står fortfarande utan bundenhet. Nästa process är således att ansöka hos rätten om förordnande av bodelningsförrättare för att lyckas få till en bodelning.

Hoppas det löser sig.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare