FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/12/2016

Bodelningsavtalets giltighet

Jag ligger I skillsmässa. Vi har skrivit ett bodelningsavtal som är underskrivet och bevittnat. När det skickades in till Lantmäteriet blev det returnerat eftersom det saknades ett datum för undertecknandet. Min ex som nu har kommit på andra tankar och hävdar att avtalet är ogiltigt. Hon vill skriva ett nytt avtal som är mer fördelaktigt för henne. Han har inte fått riktigt 50% av det totala boet. Skulle hon få rätt vid en tvist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett bodelningsavtal blir giltigt i och med att den skriftliga handlingen undertecknas av båda parter. Eftersom ni upprättat ett avtal som är undertecknat av er båda är det fullt gällande mellan er, även om lantmäteriet inte kunde godta handlingen på grund av missen med datumet. I en tvist kan ditt ex alltså INTE hävda att avtalet är ogiltigt och kräva att bodelningen görs om.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare